Gadget review | Παρακολούθησε την ''υγεία'' του αυτοκινήτου σου με το smartphone σου και ένα ELM327 διαγνωστικό εργαλείο


Η Android συσκευή που κρατάμε στα χέρια μας είναι περισσότερο ένας μικρός υπολογιστής, παρά ένα τηλέφωνο. Με αυτή την παραδοχή ξεκινήσαμε και το Dr. Android, το οποίο όπως λέει και η περιγραφή του έχει σκοπό να σου μάθει "πώς θα χρησιμοποιήσεις το 100% της συσκευής σου". Με αυτό το γνώμονα λοιπόν σήμερα θα δούμε πώς με έναν αντάπτορα των πέντε ευρώ, μπορείς να ελέγξεις την "υγεία" του αυτοκινήτου σου, αλλά και να βγάλεις χρήσιμα συμπεράσματα για την κατανάλωση καυσίμου.

Στο χάζι που κάναμε στο eBay πέσαμε πάνω στο ELM327, ένα διαγνωστικό εργαλείο το οποίο χρησιμοποιούν στα συνεργεία αυτοκινήτων για να αποκτήσουν μία άποψη για την κατάσταση του κινητήρα. Το κόστος του ήταν ελάχιστο, οπότε είπαμε να τσιμπήσουμε ένα από αυτά για να δούμε αν και πώς μπορεί να μας εξυπηρετήσει με κάποιο τρόπο. Η συσκευή είναι αρκετά μικρή, κουμπώνει στην ειδική υποδοχή που έχουν όλα τα αυτοκίνητα (συνήθως κάτω από το τιμόνι ή κοντά στον αναπτήρα), ενώ συνδέεται στο κινητό μας με Bluetooth, άρα καλώδια και άλλες τέτοιες ιστορίες, αμαρτίες δεν υπάρχουν.

Υπάρχουν διάφορες Android εφαρμογές στο Play Store που μπορούν να συνοδεύσουν τη λειτουργία του. Δοκιμάσαμε αρκετές και καταλήξαμε στο Smart Control Pro, το Dash Command και το Torque Pro. Η πρώτη είναι εντελώς δωρεάν και κάνει τα πάντα, η δεύτερη είναι η πιο εύχρηστη, ενώ η τρίτη η πιο παραμετροποιήσιμη. Στην πράξη όμως κάνουν την ίδια δουλειά, αλλά ποια δουλειά είναι αυτή;


Διάγνωση σφαλμάτων κινητήρα

Το ELM327 χρησιμοποιεί το πρωτόκολλο OBDII που βρίσκεται σε όλα τα αυτοκίνητα που έχουν κατασκευαστεί μετά το 1997 και η πρώτη δουλειά που κάνει είναι να μας πει αν και τι πρόβλημα έχει ο κινητήρας του αυτοκινήτου μας. Αν λοιπόν έχουμε κάποιο λαμπάκι αναμμένο στο καντράν του αυτοκινήτου, η συγκεκριμένη συσκευή θα μας δώσει ένα κωδικό σφάλματος ο οποίος:

  • αν ξεκινάει από "P" (Powertrain) τότε έχει να κάνει με τον κινητήρα, το κιβώτιο ταχυτήτων, το σύστημα καυσίμου, τη μίζα, τις εκπομπές αερίων και άλλα,
  • αν ξεκινάει από "B" (Body) τότε έχει σχέση με τους αερόσακους, τις ζώνες ασφαλείας, το air condition και άλλα τέτοια στοιχεία της καμπίνας,
  • αν ξεκινάει από "C" (Chassis) τότε αφορά το ABS, τα φρένα, τους άξονες και άλλα σχετικά σημεία ενώ
  • αν ξεκινάει από "U" (Undefined) ο κωδικός απλά δεν κατατάσσεται σε κανένα από τα παραπάνω.

Όλα αυτά μπορούμε να τα δούμε επιλέγοντας το "DTC" (Diagnostic Trouble Code) στην εφαρμογή μας, αν φυσικά εμφανίζεται κάποιο σφάλμα στο αυτοκίνητό μας και όλοι συμφωνούν ότι δεν πρέπει να πάρουμε δραστικά μέτρα αν δούμε κάποιο από αυτά. Ο λόγος είναι ότι ένα σφάλμα στον κινητήρα για παράδειγμα, μπορεί να οφείλεται σε άλλα μέρη του αυτοκινήτου, οπότε αν το δούμε κυριολεκτικά και πάμε να το επισκευάσουμε μόνοι μας, ενδέχεται να ξοδέψουμε πολλά χρήματα χωρίς τελικά να το επιδιορθώσουμε. Το χρησιμοποιούμε λοιπόν κυρίως συμβουλευτικά και για να έχουμε μια ιδέα για το τι συμβαίνει στο αυτοκίνητό μας.


Διαφήμιση
Διαφήμιση

Κατανάλωση καυσίμου

Η δεύτερή του χρήση η οποία είναι κατά τη γνώμη μου και η πιο ενδιαφέρουσα, είναι η προβολή της κατανάλωσης καυσίμου. Μπορούμε δηλαδή με τη βοήθειά του να δούμε με ακρίβεια πόσο μας στοιχίζει η καθημερινή διαδρομή για τη δουλειά, μια εκδρομή στο χωριό ή ένα ταξίδι με το αυτοκίνητο, ενώ ξεχωρίζει επίσης την κατανάλωση σε εντός και εκτός πόλης!

Το κόστος μιας διαδρομής βγαίνει από τη σχέση της κατανάλωσης του κινητήρα, από τα χιλιόμετρα που διανύουμε και από την τιμή της βενζίνης. Είναι λοιπόν σχετικά ακριβής αφού τα δεδομένα της κατανάλωσης έρχονται από τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου, τα χιλιόμετρα από το GPS και η τιμή από έναν στάνταρ αριθμό. Επιτέλους μας απαντήθηκαν κάποια χρήσιμα ερωτήματα, για τα οποία αναρωτιέται ολόκληρη η ανθρωπότητα όπως:

Ερώτηση: Πόσο στοιχίζει η καθημερινή διαδρομή για τη δουλειά;
Απάντηση: 5,60€ για περίπου 40 χιλιόμετρα απόστασης με επιστροφή.

Ερώτηση: Πότε συμφέρει να πάρεις το αυτοκίνητο και όχι το λεωφορείο;
Απάντηση: Για διαδρομές έως 10 περίπου χιλιόμετρα, αξίζει το αυτοκίνητο αν το εισιτήριο του λεωφορείου κοστίζει 1,20€.

Ερώτηση: Πώς θα μοιραστούν τη βενζίνη τέσσερις φίλοι που πηγαίνουν αυθημερόν για μπάνιο στη Χαλκιδική;
Απάντηση: Από 5€ ο καθένας περίπου για μία απόσταση 160 χιλιομέτρων με επιστροφή.

Όλα τα παραπάνω τα τσεκάραμε στις διαδρομές που κάναμε κατά τη δοκιμή του ELM327, ρυθμίζοντας πρώτα φυσικά την τιμή του καυσίμου που βάλαμε.


Επιδόσεις & Ζωντανά δεδομένα

Ερχόμαστε τέλος και στην τρίτη λειτουργία, αυτή που μας αρέσει να ονομάζουμε "Η χαρά του κάγκουρα". Εδώ μπορούμε να τεστάρουμε και να καταγράψουμε τις επιδόσεις του αυτοκινήτου, βλέποντας ζωντανά δεδομένα τη στιγμή που οδηγάμε!

Μπορούμε για παράδειγμα να μετρήσουμε σε πόση ώρα πιάνει το αυτοκίνητό μας τα 0-100 km/h, μπορούμε να δούμε το στροφόμετρο, την ταχύτητα, το φορτίο του κινητήρα, την κατανάλωση, αλλά και τη ροπή του κινητήρα! Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να βελτιώσουμε την οδήγησή μας επί τόπου και σε συνδυασμό με το χάρτη να δούμε σε ποια σημεία της διαδρομής οδηγήσαμε γρήγορα ή ξοδέψαμε το πιο πολύ καύσιμο!


Το καλύτερο από όλα όμως είναι η... "λειτουργία αγώνα". Σε αυτή τη λειτουργία (υπάρχει στο Dash Command) η εφαρμογή μετράει τις επιταχύνσεις και τα φρεναρίσματα που κάνουμε σε μία πίστα! Αρκεί να κάνουμε ένα γύρο σε μία οποιαδήποτε διαδρομή για να οριοθετήσει την πίστα μέσω GPS και στη συνέχεια μετράει τον κάθε μας γύρο. Μπορείς δηλαδή να πας άνετα σε μία πραγματική πίστα ή σε ένα ιδιωτικό οικόπεδο όπου έχεις στήσει μια αυτοσχέδια διαδρομή και να βγάλεις χρήσιμα συμπεράσματα για την οδήγησή σου σε συνθήκες αγώνα.


Το πόρισμα

Πάμε λοιπόν στο πόρισμα στο οποίο πρέπει να αποφασίσουμε αν αξίζει να το αγοράσεις ή όχι. Μπορεί να κοστίζει μόλις πέντε ευρώ και σε κάποια καταστήματα ακόμη φθηνότερα, αλλά αν δεν είναι ιδιαίτερα χρήσιμο στο μέσο χρήστη. Τα ζωντανά δεδομένα θα τα βαρεθείς γρήγορα, οι κωδικοί για σφάλματα δεν είναι καθημερινό φαινόμενο, ενώ από τη στιγμή που θα μετρήσεις την κατανάλωση καυσίμου στις κυριότερες διαδρομές σου, θα χάσεις και από εκεί το ενδιαφέρον σου.

Αν είσαι επαγγελματίας όμως αλλάζει το πράγμα. Ο "ταρίφας" κι ο "νταλίκας" σίγουρα θα το χρησιμοποιήσουν γιατί πολύ απλά από το πετρέλαιό τους εξαρτάται και το μεροκάματό τους. Είναι επίσης ένα μέσο για να αποδείξει ο υπάλληλος Taxi στο αφεντικό του, ότι δεν τον κλέβει στα πετρέλαια και αντιστρόφως το αφεντικό να ελέγξει αν ο υπάλληλός του δουλεύει σωστά.


Η τρίτη κατηγορία είναι ο κάγκουρας ο οποίος εννοείται ότι πρέπει να αγοράσει κάτι τέτοιο με τις... μπάντες. Και μόνο που θα δείξεις στα κολλητάρια ότι έχεις τέτοιο σύστημα, θα αναδειχτείς ο νέος "King of the Kanga" ασχέτως με τις επιδόσεις σου στην οδήγηση.

Πάντως αν κάποιος φίλος σας το έχει αγοράσει ή αν έχετε πέντε ευρώ για πέταμα, αξίζει να το χρησιμοποιήσετε έστω για ένα μήνα, για να δείτε πώς μπορείτε να βελτιώσετε την οδήγησή σας και να κάνετε ένα γενικό check-up στο αυτοκίνητο.

Δείτε επίσης...

Φεύγω από την Google (μέρος 15) | ''Ξηλώνουμε'' τα Google apps από το Android

Android | Γιατί δε θα αγόραζα ποτέ smartphone της OnePlus

Ιδιωτικό απόρρητο | Το αφελές επιχείρημα του ''Δεν έχω τίποτα να κρύψω''

Docker (μέρος 7) | Στήνουμε έναν reverse proxy για τα container μας με το Traefik

Μάθε παιδί μου Linux (μέρος 11) | Δίσκοι, κατατμήσεις και σύστημα αρχείων (filesystem)

Ubuntu Touch 2020 review | Μια πραγματική mobile GNU/Linux διανομή έτοιμη για καθημερινή χρήση

Android | Περιόρισε την παρακολούθηση των εφαρμογών και κόψε τις διαφημίσεις με το TrackerControl

Docker (μέρος 1) | Τι είναι και πώς το εγκαθιστούμε στον υπολογιστή μας;

Android | Βάλε στην ''απομόνωση'' τις εφαρμογές που δεν εμπιστεύεσαι με το Shelter

Απόρρητο | ''Μπερδεύουμε'' τον αλγόριθμο Google και Facebook με ψεύτικες πληροφορίες