Online αγορές από Κίνα: Τι παίζει με τα τελωνεία;


Οι αγορές προϊόντων από το εξωτερικό είναι μία υπόθεση που απασχολεί όλο και περισσότερο κόσμο, ειδικά τώρα που συνηθίσαμε το ίντερνετ και τις ηλεκτρονικές πληρωμές. Για πολλούς είναι μία καθημερινή συνήθεια και για άλλους μία πονεμένη ιστορία με κωδικό όνομα "Τελωνείο", σήμερα λοιπόν θα δούμε τι πρέπει να προσέξουμε για να μην έχουμε απρόοπτα σε κάθε μας αγορά στο μέλλον.

Ποτέ δεν επιλέγουμε αποστολή με κούριερ από την Κίνα

Ο σημαντικότερος κανόνας είναι αυτός για αγορές από το εξωτερικό. Ποτέ μα ποτέ δεν επιλέγουμε αποστολή με κούριερ και ιδιαίτερα με τη DHL. Αυτό γιατί ο νόμος λέει ότι αν μία αποστολή έρχεται εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη χώρα μας, πρέπει οπωσδήποτε να περάσει τελωνείο, υπάρχουν όμως εξαιρέσεις ανάλογα με την αξία, την ποσότητα και τον τύπο του προϊόντος που αγοράσαμε.

Συγκεκριμένα με αγορές smartphone στα Ελληνικά Ταχυδρομεία δεν είχαμε ποτέ προβλήματα με το τελωνείο και αυτό γιατί προφανώς τα κινητά που αγοράζουμε δεν χρίζουν τελωνειακής διερεύνησης. Αν ίσχυε το αντίθετο και στα ΕΛΤΑ, σίγουρα κάποια από αυτά θα περνούσαν από το τελωνείο, όμως στο 100% των περιπτώσεων που αγοράσαμε τόσα χρόνια, δεν είχαμε ποτέ πρόβλημα.

Αν όμως κάνεις το λάθος και επιλέξεις αποστολή με DHL, την πάτησες. Η DHL διαθέτει δικό της ιδιωτικό τμήμα τελωνείου και όλα τα προϊόντα που έρχονται εκτός της ΕΕ περνάνε αναγκαστικά από εκεί, γιατί απλά θέλουν να βγάλουν λεφτά. Για κάθε αποστολή με αξία έως 100€ η DHL ζητάει 35€ για να εκτελωνίσει, ενώ για αξίες άνω των 100€, το κόστος είναι 50€. Δεν είναι όμως μόνο αυτά καθώς το τελωνείο χρεώνει 17% επιπλέον επί της αξίας του εμπορεύματος για τελωνειακά και εννοείται 23% ΦΠΑ. Στο τέλος λοιπόν καλούμαστε να πληρώσουμε επιπλέον το 40% της αξίας συν 50€, κάτι που δικαιολογεί εν μέρει και το "καπέλο" στις τιμές των ελληνικών αντιπροσωπειών.

Πολλοί λοιπόν για να αποφύγουν αυτή την "ταλαιπωρία", λένε στον πωλητή να τους βάλει ένα τιμολόγιο με χαμηλή αξία ή να γράψει ότι πρόκειται για δώρο. Στη DHL όμως έχουν λύση και για αυτό. Σου ζητάνε απόδειξη πληρωμής και όχι τιμολογίου, αλλά και ένα screenshot από το site που το αγόρασες για να φαίνεται η αξία του. Προσέξτε γιατί δε μετράει η αξία που το αγόρασες, αλλά η πραγματική τιμή του site. Έτσι αν για παράδειγμα μία συσκευή κοστίζει 500€ και το site την πουλάει με έκπτωση στα 200€, θα πληρώσεις τελωνείο για 500€ και όχι για 200€! Αν δεν μπορείς να τους τα παρέχεις όλα τα παραπάνω, τότε υπάρχει το λεγόμενο "εύλογο κόστους", όπου αποφασίζουν αυτοί για την αξία του προϊόντος και το χρεώνουν ανάλογα.

Ειλικρινά δεν ξέρω αν είναι νόμιμο ή παράνομο αυτό που γίνεται από τη DHL ή από τα ΕΛΤΑ, αλλά δε με απασχολεί κιόλας. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να το ψάξει το κράτος και μέχρι να αλλάξει η διαδικασία προτείνω να επιλέγουμε τα ΕΛΤΑ για τις αποστολές μας.

Τι μπορώ να κάνω αν την πατήσω;

Αν για οποιονδήποτε λόγο το δέμα μας έχει έρθει με κούριερ, είναι σίγουρο ότι θα ταλαιπωρηθούμε και πρέπει να έχουμε ψυχραιμία. Μη γελάσετε αλλά μας έχει τύχει στο παρελθόν ένα e-shop να στείλει την αποστολή μας μέσω DHL για να μας ευχαριστήσει, χωρίς να το ζητήσουμε. Καταλαβαίνετε την έκπληξη όταν η DHL μας ζήτησε 150€ για έξοδα εκτελωνισμού για ένα προϊόν αξίας 160€. Οι επιλογές μας λοιπόν σε αυτή την περίπτωση είναι οι εξής:

  1. δίνουμε εντολή στη DHL να εκτελωνίσει πληρώνοντας κανονικά τα έξοδα
  2. κάνουμε τον εκτελωνισμό με δικό μας εκτελωνιστή που ίσως πετύχει για εμάς μια καλύτερη τιμή
  3. δεν αποδεχόμαστε το δέμα

Οι δύο πρώτες λύσεις είναι σχετικά άμεσες. Πληρώνεις, εκτελωνίζεις και το παίρνεις. Η τρίτη όμως έχει πολύ ενδιαφέρον να την αναλύσουμε.

Έχουμε λοιπόν το δικαίωμα να μην αποδεχτούμε το δέμα, λέγοντας απλά ότι δεν είναι δικό μας. Η DHL θα αναγκαστεί να επικοινωνήσει με τον αποστολέα για την επιστροφή του δέματος, ο οποίος με τη σειρά του αν είναι σοβαρός επιχειρηματίας, θα μας ενημερώσει για το συμβάν. Μπορούμε να συνεννοηθούμε μαζί του για να το πάρει πίσω και να μας το ξαναστείλει με απλό ταχυδρομείο αυτή τη φορά, μοιράζοντας μεταξύ μας τα έξοδα αποστολής ή αναλαμβάνοντάς τα εξ' ολοκλήρου αν είναι δική μας υπαιτιότητα. Καλύτερα να δώσεις 20€ παρά 150€, σωστά; Σε αυτή την περίπτωση βέβαια το δέμα μπορεί να φτάσει μετά από ενάμισι μήνα, αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ.

Ο αποστολέας όμως έχει και το "δικαίωμα εγκατάλειψης" στο τελωνείο. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να το παρατήσει εκεί αν θεωρεί ότι δεν αξίζει η όλη διαδικασία και εμείς θα μείνουμε χωρίς κινητό και χωρίς τα λεφτά μας, αφού θα το έχουμε πληρώσει. Για αυτό πρέπει πάντα να είμαστε ευγενικοί με τους πωλητές ακόμη και αν στραβώσει κάτι και δε φταίμε. Αυτή είναι η χειρότερη περίπτωση που μπορεί να μας τύχει και μπορούμε να δοκιμάσουμε να πάρουμε πίσω τα λεφτά μας μέσω PayPal, αν είναι εφικτό.

Ένα τελευταίο σχόλιο για τη DHL που πρέπει να αναφέρουμε, είναι ότι μπορεί να παρουσιάζουμε την εταιρία σαν "μπαμπούλα", αλλά στην τελική κάνει τη δουλειά της. Ακόμη και αν δε βρεθεί άκρη με όλα τα παραπάνω, οι υπάλληλοι είναι πρόθυμοι να μας βοηθήσουν και να μειώσουν τα τελωνειακά έξοδα (αλλά όχι την πληρωμή τους). Αρκεί να υπάρχει ευγένεια και τα επιχειρήμματά μας να είναι σοβαρά.

Επιλέγουμε κούριερ για εισαγωγές από την Ευρώπη

Τελευταία περίπτωση είναι η αγορά ενός προϊόντος από πωλητή που βρίσκεται στην ΕΕ ή από Κινέζο που έχει αποθήκη στην Ένωση. Τσεκάρουμε λοιπόν αν το δέμα μας το στέλνει από την ευρωπαϊκή του αποθήκη και επιλέγουμε άφοβα την αποστολή μέσω κούριερ, καθώς δεν υπάρχουν τελωνεία στις ενδοευρωπαϊκές συναλλαγές. Θα έρθει γρηγορότερα, σε πολλές περιπτώσεις ασφαλέστερα και όλοι θα είναι ευχαριστημένοι.

Υστερόγραφο:
Όλα τα παρπάνω είναι ιστορίες βγαλμένες από την καθημερινότητα. Έτυχαν σε εμάς, σε φίλους μας και σας τις παρουσιάζουμε για να έχετε μια ιδέα για το πώς να αντιμετωπίσετε τέτοιες περιπτώσεις. Η ασφαλέστερη επιλογή λοιπόν για να μη βρεθούμε προ εκπλήξεως είναι η δωρεάν αποστολή μέσω απλού ταχυδρομείου.

Νομίζω ότι με τον οδηγό αγοράς, την παρουσίαση του Kimovil για σύγκριση τιμών και την επεξήγηση του τι ισχύει με την εγγύηση, έχουμε καλύψει όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για αγορές από την Κίνα.

Δείτε επίσης...

Φεύγω από την Google (μέρος 15) | ''Ξηλώνουμε'' τα Google apps από το Android

Android | Γιατί δε θα αγόραζα ποτέ smartphone της OnePlus

Ιδιωτικό απόρρητο | Το αφελές επιχείρημα του ''Δεν έχω τίποτα να κρύψω''

Docker (μέρος 7) | Στήνουμε έναν reverse proxy για τα container μας με το Traefik

Μάθε παιδί μου Linux (μέρος 11) | Δίσκοι, κατατμήσεις και σύστημα αρχείων (filesystem)

Ubuntu Touch 2020 review | Μια πραγματική mobile GNU/Linux διανομή έτοιμη για καθημερινή χρήση

Android | Περιόρισε την παρακολούθηση των εφαρμογών και κόψε τις διαφημίσεις με το TrackerControl

Docker (μέρος 1) | Τι είναι και πώς το εγκαθιστούμε στον υπολογιστή μας;

Android | Βάλε στην ''απομόνωση'' τις εφαρμογές που δεν εμπιστεύεσαι με το Shelter

Απόρρητο | ''Μπερδεύουμε'' τον αλγόριθμο Google και Facebook με ψεύτικες πληροφορίες