Δευτέρα, 12 Δεκεμβρίου 2011

Gameloft αγάπη μου... σε μισώ! Μια ιστορία mobile gaming.


Πραγματικά δεν ξέρω πώς να ξεκινήσω να γράφω για τη Gameloft, αφού τα παιχνίδια της μου έχουν αφήσει μια γλυκόπικρη γεύση. Από τη μια λες “Πώς τα κατάφεραν και έφτιαξαν τέτοιο παιχνίδι οι άτιμοι;” και από την άλλη “Καλά, δεν μπορούσαν να κάνουν κάτι καλύτερο;”.


Ως γνήσιος gamer από τα γενοφάσκια μου που λένε, συνάντησα τη Gameloft σε όλες τις κονσόλες. PSP, Wii, PS3 και xbox360 διαθέτουν παιχνίδια της στα online μαγαζάκια τους. Σε αυτά τα μαγαζάκια όμως κυκλοφορούν μόνο παιχνίδια χαμηλού budget, αμφιβόλου ποιότητας, ή ρετρό παιχνίδια της περασμένης 20ετίας. Είναι μία τέτοια εταιρία η Gameloft; Για το λόγο που αναφέραμε παραπάνω και για ότι είδαμε μέχρι σήμερα, μάλλον ναι.

Όμως στις mobile πλατφόρμες όπως το Android και το iOS, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Εκεί δεν υπάρχει χώρος (ακόμα) για εξαιρετικά γραφικά και φοβερό gameplay, καθώς οι συσκευές αδυνατούν να ανταπεξέλθουν, αλλά και η έλλειψη κουμπιών δεν επιτρέπει μια πληρέστερη εμπειρία. Εδώ τα παιχνίδια πρέπει να είναι απλά στο χειρισμό και σχετικά όμορφα στην παρουσίαση αλλά για να ξεχωρίσεις πραγματικά χρειάζεσαι ένα καλό σενάριο ή μια εξαιρετική ιδέα για υλοποίηση.

Η Gameloft μας έχει αποδείξει οτι από παρουσίαση τα πάει πολύ καλά, αλλά δε μας προσφέρει νέες ιδέες. Τα παιχνίδια της είναι είτε τετριμμένα, είτε αντιγραφές κακέκτυπα από επιτυχημένα παιχνίδια κονσόλας, που απλά δεν προκαλούν το ενδιαφέρον. Ακόμα και οι τίτλοι των παιχνιδιών είναι έτσι δοσμένοι για να μας θυμίζουν το συγκεκριμένο παιχνίδι που αντιγράφουν!  Το εκνευριστικό της υπόθεσης είναι οτι προσπαθούν να βγάλουν χρήματα και από παιχνίδια - αρπαχτές φτιαγμένα για low-end συσκευές.

Ένα παράδειγμα για να συγκρίνουμε τα γραφικά που μπορεί να σηκώσει μια Android συσκευή (Tegra2) είναι το Shadowgun. Σε αφήνει με ανοιχτό το στόμα! Δείτε το:

Kαι άλλο ένα παράδειγμα παιχνιδιού που είναι απλά πολύ καλή ιδέα είναι το Spirit! Από τα παιχνίδια που σε κάνουν να κολλάς:

Πάμε τώρα να δούμε τι δημιουργεί η Gameloft για εμάς και να τα συγκρίνουμε με τα παραπάνω. Φυσικά δεν παραθέτονται όλα τα παιχνίδια, παρά μόνο μερικά, τα οποία μπορείτε να βρείτε στο Android Market. Θα τα χωρίσουμε σε τρεις κατηγορίες:

  • Τα καλά. Παιχνίδια που είναι απλά μια πολύ καλή απόδοση τίτλου, που αξίζει να έχετε στη συσκευή σας.
  • Οι αντιγραφές. Πρόκειται για παιχνίδια που είναι μεν όμορφα, αλλά δεν έχουν να προσφέρουν κάτι παραπάνω αν έχεις ήδη παίξει τα αντίστοιχα στην κονσόλα, καθώς διαθέτουν επί των πλείστων τραγικά σενάρια.
  • Γελάει ο κόσμος. Η αγαπημένη μου κατηγορία! Εδώ βρίσκονται παιχνίδια που είναι χειρότερα και από αυτά που παίζουμε στο MAME. Το κλειδί για τη Gameloft είναι οτι φέρουν ονόματα ταινιών και πετυχημένων παιχνιδιών αλλά δεν μπορούν να αποδώσουν ούτε στο ελάχιστο το σενάριο, την ομορφιά και το gameplay τους.


Τα καλά

Asphalt 6: Adrenaline HD
Αν προσπεράσουμε το γεγονός οτι το παιχνίδι είναι μια συμπαθητική αντιγραφή του NFS Underground, δεν παύει να είναι ένα από τα καλύτερα παιχνίδια οδήγησης. Άλλωστε δε θες και πολλά πράγματα: Γκάζι, φρένο και τιμόνι. Πολύ όμορφο πραγματικά.

The Adventures of TinTin HD
Το παιχνίδι της πρόσφατης ταινίας με τα ομολογουμένως πολύ όμορφα γραφικά, μεταφέρει καταπληκτικά το κλίμα της, στη συσκευή μας. Πανέμορφο!

9mm HD
Ολίγον από Grand Theft Auto και ολίγον από Max Payne, το 9mm είναι ένα παιχνίδι που θα σας αρέσει. Συμμορίες, πιστολίδια και πολύ τρέξιμο είναι τα στοιχεία που κρατάνε το ενδιαφέρον αμείωτο σε ένα game... κόσμημα:

BackStab HD
Ο Altair του Assassins Creed και ο πρίγκηπας του Prince of Persia μάλλον ήταν φιλαράκια και τούτος εδώ είναι ο τρίτος της παρέας! Το BackStab είναι μία μίξη των δύο παιχνιδιών που φαίνεται να έχει και καλό σενάριο. Μάλλον η καλύτερη δουλειά της Gameloft και μόνο με €0,10 στην προσφορά της, στις 12/12/2011 στο Android Market. Απόλαυση:

Οι αντιγραφές

Modern Combat 2: Black Pegasus
Κάτι μου θυμίζει ο τίτλος... Κάντε το Modern Warfare καλύτερα ρε παιδιά να τελειώνουμε. Αν έχετε παίξει το Call of Duty, δε χρειάζεται να ξοδέψετε χρήματα για αυτό. Δεν πρόκειται να σας προσφέρει καμία συγκίνηση επιπλέον.

Brothers in Arms 2
Ή αλλιώς Medal of Honor. Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος... μπλα μπλα μπλα... σκότωσε τους Γερμαναράδες... μπλα μπλα... THE END! Αυτό είναι το παιχνίδι!

GT Racing: Motor Academy
Μωρέ τι μου θυμίζει αυτό το GT. Μήπως Gran Turismo; Όμορφο παιχνιδάκι αλλά αν το ξεκινήσετε με το σκεπτικό οτι θα δείτε κάτι παρόμοιο, καλύτερα μην το αγοράζετε καθόλου.

Order & Chaos
Μόνο από το εξώφυλλο, θα καταλάβετε ποιο παιχνίδι έχει αντιγράψει:

Ναι! Πρόκειται για έναν κλώνο του World of Warcraft. Αν δεν έχεις παίξει ποτέ το WoW, μπορείς να ξεκινήσεις από εδώ, αλλά για τους έμπειρους χρήστες είναι απλά μια κακή αντιγραφή.

NOVA 2
Δε θυμίζει τίποτα αλλά ο μονολεκτικός τίτλος των τεσσάρων γραμμάτων μόνο στο Halο μπορεί να παραπέμψει. Άλλο ένα FPS με τίποτα διαφορετικό παρά μόνο το “μανδύα” του Halo. Υπάρχουν και καλύτερα.


Γελάει ο κόσμος
Τα παρακάτω παιχνίδια θα μου επιτρέψετε να μην τα σχολιάσω διότι ενδέχεται να ξεστομίσω ύβρεις ανάρμοστες (άντε ρε &^$!)#&$*#&!$).

Immortals

Cowboys & Aliens

Driver: San Francisco

Assassins Creed

Χωρίς πλάκα. Ζητάνε λεφτά για αυτά τα παιχνίδια!


Εν κατακλείδι
Πιστεύω πως η Gameloft αδικεί τον εαυτό της. Καταλαβαίνω οτι προσπαθούν να δημιουργήσουν μια γκάμα παιχνιδιών η οποία θα περιέχει τίτλους για low-end όσο και για high-end συσκευές, αλλά ούτε ένα παιχνίδι της δε φτάνει  το παράδειγμα του Shadowgun, το οποίο εδώ που τα λέμε είναι μόνο γραφικά γιατί από σενάριο... κλάφτα Χαράλαμπε.

Θα μπορούσε να ακολουθήσει το παράδειγμα του Spirit αλλά και του Angry Birds, τα οποία προσφέρουν κάτι διαφορετικό στα παιχνίδια που παίζουμε καθημερινά, όχι με ιδιαίτερα γραφικά αλλά με την έξυπνη ιδέα παρουσίασής τους.

Τέλος, δεν μπορώ να φανταστώ να αγοράζει κάποιος ούτε για πλάκα τα παιχνίδια της τελευταίας κατηγορίας. Εγκαταστήστε καλύτερα έναν MAME emulator και παίξτε το σαφώς ανώτερο Cadillacs & Dinosaurs.

17 στο: "Gameloft αγάπη μου... σε μισώ! Μια ιστορία mobile gaming."
  1. Πολύ καλό Chris! Πάντως και τον τελευταίο καιρό η εταιρία glu κάνει θαυμάσια παιχνίδια. Με την ευκαιρία κυκλοφόρησε και το onlive για android...έπαιξα λίγο batman arkham city και assasin's creed revelations στο nexus μου! Οι τύποι έχουν κάνει απίστευτη δουλειά. Ετοιμάζω και ένα άρθρο αυτές τις μέρες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πες μου οτι έχεις και το χειριστήριο;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το Asus Transformer γιατί δεν υποστιρίζει παιχνίδια της Gameloft?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είναι και το δικό μου παράπονο Πέτρο. Δεν μπορούν να τρέξουν σε Tegra επεξεργαστές.
    Όταν φυσικά θα βγει το Tegra3 και οι ταμπλέτες θα γίνουν μια βαρβάτη κονσόλα, τότε ως δια μαγείας θα φτιάξει το θέμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Θα παίζουν και στους tegra 2? Με ρουτ και κάστομ ρομ γίνεται τίποτα? Όχι ε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δε γίνεται τίποτα. Γενικά τα παιχνίδια τους δεν τρέχουν στους Tegra. Αν μυριστούν παραδάκι θα γίνει και για το Tegra2.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το χειριστήριο του onlive όχι δε το έχω πάρει γιατί έχει το ίδιο button mapping με αυτά του xbox360, οπότε δε το χρειάζομαι. Μετά από 2 xbox360 που κάηκαν στα χέρια μου, έχω γεμίσει με χειριστήρια xbox! Κάτσε τώρα δοκιμάζω το onlive με χειριστήριο xbox360 σε linux και λειτουργούν όλα πολύ καλά...άντε να βγει και ο native client του onlive σε linux που μας έχουν υποσχεθεί και το μόνο που μας μένει είναι μια vdsl, αν και με 4mbit γραμμή παίζει ικανοποιητικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καταπληκτικός για ακόμα μια φορά. Έχεις απόλυτο δίκαιο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Βασικά έχω τις ενστάσεις μου στο παραπάνω άρθρο κυρίως γιατί είναι ματιά ενός hardcore gamer. Σε αρκετές περιπτώσεις δε πιστεύω ότι ακόμα και ένας hardcore gamer θα έχει τόσο μεγάλες απαιτήσεις από παιχνίδια στο κινητό του (εκτός κι αν έχει το SE Xperia Play). Αν είναι έτσι τότε τι το έχει το PSP του, για να μαζεύει σκόνη; Αυτός είναι ο κυριότερος λόγος που ως ένα βαθμό η Gameloft αδικείται.

    Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή η Gameloft ήταν πάντα εταιρία παραγωγής παιχνιδιών low badget αλλά κατάφερνε να βγάζει ικανοποιητικά αποτελέσματα και να πηγαίνει ένα βήμα παραπάνω από τον ανταγωνισμό. Όποιος θυμάται πριν 5-6 χρόνια το N-Gage (QD) της Nokia σίγουρα θα θυμάται το πόσο ποιοτικά ήταν τα παιχνίδια της Gameloft (και ιδιαίτερα τα Ausphalt) σε σχέση με υπόλοιπα στην ίδια πλατφόρμα. Ήταν επίσης η πρώτη εταιρία εν έτη 2003 που έφτιαξε native παιχνίδια για Symbian S60 (αντί J2ME) που κάναν καλύτερη και αποδοτικότερη χρήση του τότε hardware.

    Η πολύ καλή δουλειά που έκανε η εταιρία σε limited hardware και με πενιχρά κόστη την κατέστησε ως εταιρία τσιράκι των μεγάλων για να κάνει τις βρωμοδουλειές τους. Κοινώς μια εταιρία (πχ. EA, Ubisoft κλπ) βγάζει ένα παιχνίδι για κονσόλες αλλά δε θέλει να επενδύσει στο port μιας in house έκδοσης για κινητά τηλέφωνα γιατί θα είναι ασύμφορη μια τέτοια επένδυση (δεν έχει καν τους προγραμματιστές για κάτι τέτοιο). Έτσι αναθέτει την δουλειά σε έναν τρίτο (Gameloft) και κάνει ανάλογη συμφωνία (που μπορεί αυτή να αλλάζει άλλες φορές να είναι ένα σταθερό ποσό, άλλες φορές ένα ποσοστό των κερδών αλλά τις περισσότερες φορές πάρα πολύ διαφήμιση για το παιχνίδι που θα βγαίνει στις κονσόλες). 

    Κι αυτό ήταν μόνο η αρχή. Όσο οι κονσόλες ανέβαζαν τον πήχη σε hardware και είχαν τρελές δυνατότητες τόσο πίσω έμεναν οι φορητές κονσόλες (Game Boy Advance, PSP, Nintendo DS) με αποτέλεσμα το porting σε αυτές να κόβεται για λόγους χαώδους κενού μεταξύ των δυνατοτήτων των κονσολών και φυσικά να ανατίθεται το porting για αυτές τις συσκευές για άλλη μια φορά σε τρίτους (πχ. Gameloft).

    Κι εδώ έρχομαι στην πολιτική της Gameloft. Όπως καταλαβαίνουμε από μια αγορά όπου πουλάς κοψοχρονιά το software σου πρέπει να έχεις και την ανάλογη πολιτική για να καταφέρνεις να έχεις κέρδη. Σε όσα παραδείγματα βλέπουμε στο υπάρχον άρθρο βλέπω 3 κατηγορίες. Στην πρώτη η Gameloft προσπαθεί να κάνει κάτι πρωτοποριακό και πραγματικά δικό της. Ως ένα βαθμό τα καταφέρνει. Θα έλεγα περισσότερο ότι αυτά τα παιχνίδια είναι κάτι αντίστοιχο με το R&D των εταιριών hardware! Στην επόμενη κατηγορία έχουμε τις αντιγραφές που έχουν ένα σκοπό. Να καλύψουν ένα κενό της αγοράς στον χώρο του mobile gaming και το καταφέρνουν ακόμα κι αν το αποτέλεσμα για τους hardcore gamers δεν είναι ότι καλύτερο η και ακόμα υπερβολικά υποδεέστερο σε σχέση των γνήσιων.

    Στη τελευταία κατηγορία είναι παιχνίδια που αντιστοιχούν στις δυνατότητες του 70% των κινητών τηλεφώνων που χρησιμοποιούνται έξω αυτή την στιγμή. ΝΑΙ 70%. Δεν έχουμε όλοι μας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και ούτε όλες οι συσκευές έχουν GPU και βαρβάτο επεξεργαστή. Μη ξεχνάμε ότι ακόμα και τώρα τα feature phones πουλάν περισσότερο από τα smartphones ενώ πολλά κινητά με Symbian (προ Symbian^3 όπου η Nokia έκοβε το κόστος όσο μπορούσε στις συσκευές τις για να αυξήσει τα κέρδη) δεν έχουν καν GPU και συνεχίζουν να πωλούνται (Ν97, 5800, Χ6, C6-00, C5-03, 5230 κλπ). Φυσικό είναι η Gameloft να θέλει να εκμεταλλευτεί αυτό το κοινό και να φτιάξει παιχνίδια που ναι μεν θα θυμίζουν τα παιχνίδια μιας άλλης εποχής είναι όμως τα μόνα που μπορεί να σηκώσει η πλειοψηφία των συσκευών. Η Gameloft βέβαια επέλεξε να κάνει port όλες αυτές τις J2ME στο Android για να αυξήσει τα κέρδη και φυσικά να γίνεται το όλο μπέρδεμα ποιότητας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πόσο μου αρέσουν οι ολοκληρωμένες και οι τεκμηριωμένες απαντήσεις. Πολύ ενδιαφέροντα αυτά που μας λες. Γενικά στο OSArena προσπαθούμε να διατηρησουμε (εν μέρει) το ύφος του προσωπικού ιστολογίου. Έτσι και ο @Gr_Soul:disqus είπε απλά την γνώμη του. Μακάρι πάντως να απάνταγαν όλοι οι αναγνώστες σαν εσένα. :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ωραία ολοκληρωμένη άποψη. Μπράβο!
    Όπως εντοπίζεις και εσύ είναι μια άποψη ενός hardcore gamer.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Chris K να προσθέσω ότι φυσικά δεν σχολίασα για να μειώσω την θέση σου αλλά για να την ισορροπήσω παραθέτοντας μια άλλη πλευρά! (προς αποφυγή παρεξηγήσεων) 

    Ίσα ίσα κι εγώ στο παρελθόν είχα τις ίδιες σκέψεις/απόψεις με τις δικές σου και αυτό πολύ πριν εμφανιστεί το Android, σε συσκευές Symbian όπου ενώ η εταιρία είχε επιδείξει πάρα πολύ καλά δείγματα σε native εφαρμογές/παιχνίδια προτιμούσε να βγάζει παιχνίδια σε J2ME. Ακόμα θυμάμαι που είχε βγάλει Special έκδοση για τα 7650/3650 του prince of persia αλλά το παιχνίδι δε το έβρισκες να είναι συμβατό για νεώτερα κινητά Symbian (πχ. N70, SX1) παρά μόνο μια άθλια έκδοση σε J2ME. "Μα γιατί τόσο σκουπίδι ρε παιδί μου", αναρωτιόμουν και προτιμούσα να παίζω παιχνίδια σε emulators στο κινητό μου.

    Το φαινόμενο συνεχίστηκε και στην εποχή του N-Gage με παιχνίδια δυο ταχυτήτων και ακόμα περισσότερο την εποχή του N-Gage 2 όπου παρόλο που πέθανε αρκετές εταιρίες όπως η Polarbit παρουσίασαν native και μόνο εφαρμογές ενώ η Gameloft επέμεινε σε φτηνά games με εξαίρεση τα παιχνίδια του τότε πρώτου iPhone όπου και επικεντρώθηκε για το R&D της.

    Στο τέλος κατάλαβα πως όλη αυτή η πολιτική είναι απόλυτα θεμιτή για μια εταιρία η οποία θέλει να επιβιώσει. Δυστυχώς όλα γυρνάνε στο χρηματοπιστωτικό/καπιταλιστικό σύστημα που ζούμε. Αν δε βγάλουν τα σκουπίδια τότε θα πουλάνε τα παιχνίδια τους σε τιμές premium και με τον ανταγωνισμό που υπάρχει και τις τιμές να πέφτουν στο 1 ευρώ/εφαρμογή, είναι άγνωστο τι κέρδη θα βγάλουν. Ποιοι προγραμματιστές θα πρωτοπληρωθούν; Και το αστείο είναι πως αυτή η κατακόρυφη πτώση των τιμών έχει κάνει αρκετούς να βλέπουν εφαρμογές και παιχνίδια των 3/4 ευρώ ως ακριβές όταν πριν λίγα χρόνια μια εφαρμογή για κινητό τηλέφωνο έκανε 15 και 25 ευρώ. Καλός ο ανταγωνισμός αλλά έχει και τα αρνητικά επακόλουθά του. 

    Δυστυχώς έχουν περάσει πια οι εποχές που 1-2 προγραμματιστές καθόντουσαν για την "καύλα" τους και έφτιαχναν εφαρμογές/παιχνίδια τα οποία ήταν πρωτοποριακά και έδιναν την ψυχή τους σε αυτά. Τώρα είναι με το μαχαίρι στο κόκκαλο για να κάνουν θαύματα σε χρόνο dt. Κι αυτό δυστυχώς είναι η πραγματικότητα ΟΧΙ ΤΩΡΑ αλλά εδώ και 10-15 χρόνια οπότε φαντάζεσαι πόσο πιο δύσκολα είναι τα πράγματα αν αναλογιστούμε την τωρινή δυσχερή κατάσταση στον χώρο της οικονομίας. Όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να διαβάσει ένα κείμενο που είχε γράψει το 2006 o Daniel Cook ένας από τους game designers του φοβερού Tyrian (1995) και περιγράφει την κατάσταση στον χώρο των Video Games και τις δυσκολίες που υπάρχουν. 
    http://www.lostgarden.com/2006/04/joyful-life-of-lapsed-game-developer.html

    Τα πράγματα από τότε μόνο καλύτερα δεν έχουν γίνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Κάθε άλλο. Άρθρα σαν αυτό γράφονται για να μας κάνουν να σκεφτούμε και να πούμε τη γνώμη μας. Χαίρομαι που συμμετέχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Όλα τα παιχνίδια που έχεις βάλει στην κατηγορία Γελάει ο κόσμος δεν είναι για γέλια αλλά για κλάματα!Αποτυχία σκέτη.Κατά την ταπεινή μου γνώμη τα καλύτερα παιχνίδια της Gameloft!

    1.GT Racing (Πολύ καλό Racing παιχνίδι με καλά γραφικά)
    2.Spirit (Κορυφαίο σενάριο)
    3.Modern Combat 3 (Εξαιρετικά γραφικά και παίζει καλά σε κινητά με 1Ghz CPU)
    4.Asphalt 7 (No comment.Κορυφαία γραφικά και καλή παρουσίαση)
    5.Shadowngun (Τέλεια γραφικά σκ@τα σενάριο)

    Άψογο πάντως το άρθρο σου αν και το είδα μετά από 9 μήνες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ουπς!Δεν το πρόσεξα ότι δεν ήταν της Gameloft...Επίσης φοβερό και το άλλο Zombie παιχνίδι των δημιουργών του Shadowngun...Όπως πάντα ΤΕΛΕΙΑ γραφικά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή